Hjälp Bergahästen!

Detta inlägget ägnar jag åt Bergahästen.
Jag ber er att skriva under på protestlistan som jag kommer att länka till här nedan för nu behövs all hjälp som går att få! Det är såhär att i stallet jag har hållt till i i ett antal år har växt som företag och dragit åt sig kunder från alla håll och kanter, även utanför Sverige. Bergahästen är en privatägd ridskola som även bedriver aktiv försäljning av fantastiska P.R.E-hästar samt anordnar turridningar, privatlektioner och kurser. Alla lektionsgrupper består av max 5 st ryttare för att alla i gruppen ska få så mycket fokus och hjälp som möjligt. Undervisningen är av god kvalité och ärligt talat så tror jag att det blir svårt att hitta en ridskola som kan mäta sig med Bergahästen kvalitétsmässigt. Hästarna är trevliga och lättridna med gott lynne, och jag upplever de verkligen inte som några "typiska lektionshästar". Nu vill ägaren utöka verksamheten och bygga en ny egen, större anläggning, för att även växa ännu mer som företag. Ett ridhus, ny paddock, stall/lösdrift. För att kunna göra detta på samma ställe som stallet ligger på idag så måste hon få mark arrenderat av kommunen på andra sidan vägen (Björkås) än nuvarande plats då den privatägda marken på våran sida av vägen som hon hyr sitt stall på idag inte är till salu. På den nuvarande anläggningen har vi inte tillgång till ridhus, omklädningsrum och duschar då det inte finns plats. På den nya anläggningen är det också tänkt att det ska finnas café och en ridsportsbutik, vilket gör samhället Vargön lite mer levande än dött och ger fler arbetsmöjligheter=bra.  

Nu är det såhär att kommunen planerar att bygga bostäder i området år 2030 på platsen Björkås. Björkås är ett grönt område med vacker natur närliggande alldeles intill Vänern. Eftersom att det var planering på bygge av bostäder i områder så blev det ett samråd där man fick skriva ett brev till kommunstyrelsen om man var för/emot och motivera. De skulle läsa igenom alla brev. Kommunstyrelsen röstade nej till hästanläggning trots att 45 av 50 var för ett bygge av hästanläggning.

Många inom kommunen har menat på att platsen inte är lämplig för att hästar ska gå där. Idag har Bergahästen två av sina stora sommarhagar på platsen Björkås, så nu är det lämpligt med hästar på platsen och det har det varit de senaste åren men inte sen? Det har också dykt upp meningar som att hästarna kommer att förorena Vänern och naturen runt omkring. Nämen visst, finfint, ett stort jäkla bostadsområde med utsläpp av gaser och koldioxid, fler vägar och ökad trafik som då sker, det förorenar inte alls naturen? Många, ikl. jag, tycker att ett stort bostadsområde kommer att förstöra det fina med platsen. Hästskit som innehåller lite havre och gräs anser inte jag som någon miljöbov.

Om Bergahästens ägare inte får bygga sin anläggning på Björkås så kommer hon att avveckla verksamheten helt och stänga stallet. Hon kommer att sälja av alla hästar sakta. Detta är oerhört tråkigt och det kommer att bli jobbigt. Jag förstår att Linda, ägare, är besviken och trött på att strida mot kommunen. Hon vill ju växa som företag ännu mer nu när hon har så många kunder! Och företaget har vuxit och gått bättre än hon vågat drömma om, säger hon. Jag själv tycker att verksamheten går alldeles för bra för att behöva stängas ner helt. Så avveckling i stället för utveckling... Det ville ju ingen. Bergahästen är bra för Vargön, bra för Vänersborg. Bra för ungdomarna som utövar sin hobby/intresse/sport på Bergahästen. Vi är ett sammanhållet gäng såväl tvåbenta som fyrbenta vänner. Linda letar efter en annan plats, dock inte inom Vänersborgs kommun, att anlägga sitt stall på. Än har hon inte hittat något bra även om hon letat i några år.

Eftersom att kommunstyrelsen har röstat nej för hästanläggningen så har hur många elever, personal, anhöriga, övriga personer som helst protesterat och skrivit till alla i kommunstyrelsen. Nu är det krig! Tänk om vi kunde få dem att tänka om? Vi vill inte förlora vårat Bergahästen! Det kommer att vara många ungdomar som faktiskt förlorar sin hobby om det stängs. "jag tänker ju inte rida på Brätte eller något iallafall" har jag hört elever säga. Just för att det är inte den typiska ridskolestämningen i vårat stall. Det här är annorlunda. Det är ingen vanlig ridskola. Fifasiken vad jobbigt det skulle bli om stallet skulle behövas stängas ner! Bergahästen är ett stall med oerhört kvalitativ verksamhet och fantastiska lektions och försäljningshästar!

Så nu ber jag faktiskt även mina läsare att skriva på denna protestlista skapad av Rosanna som jag länkar till nedan!:) Hjälp mig och många andra genom att hjälpa Bergahästen! Det går fort att skriva under :)
Skriv under här:
http://www.emot.se/namnlistor/109/

_____________________________________________________


Björkås.









Ska ett fult bostadsområde få förstöra? Bevara den stora ängen och naturen i stället! Hästar skadar inte naturen och de två byggnaderna som Linda vill bygga kommer knappt att ta någon plats av allt det vackra vi ser på bilderna!


Kommentarer
Postat av: lollo

sv: neeej! du har snygg blogg:) måste börja läsa den!! klickar bara in då och då, men nu ska jag "ta mig i kragen"!:)

2010-02-27 @ 01:22:31
URL: http://louiseostrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Psst!
Svar till anonyma och till de som inte har/fyllt i fältet för URL/bloggadress ges på samma inlägg bland kommentarerna. Tack för din kommentar:)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0