Vitlöksmysteriet

Jag bloggade ju ett inlägg om vitlök mot fästingar tidigare i sommar. Och jag har kommit fram till att vitlök hjälper! Sedan vitlökskapslar och mycket vitlök i maten har börjat ätas så har inte en enda fästing vistats eller synts till på mig! Nu har sommaren in princip tagit slut men fästingarna finns kvar bland oss ett tag till så det är inte för sent att börja käka vitlökskapslar!




Det blev även en het diskussion (jag vet inte varför från första början) om vitlök till hästar och hurvida det var bra eller inte. Jag vågar inte uttala mig för mycket om detta då både artiklar, olika forskare och forum säger olika. Under alla tider har det sagts vara nyttigt samtidigt som det även har sagts vara farligt. Då jag läste en artikel på Aftonbladet.se om att några forskare kommit fram till att vitlök orsakade blodbrist hos hästen så skulle jag vara oerhört försiktig med att ge vitlök att äta till min häst. Dock kan det ju inte vara någon större fara att spraya lite vitlök i pälsen på hästen under sommaren för att hålla insekter och fästingar borta? Det kan ju vara ett billigare (och kanske, vem vet, ett bättre) alternativ för alla som tycker att det är dyra pengar att spendera på olika insektssprayer som tar slut i ett nafs. Å andra sidan får man väl kanske räkna med att man får lägga lite extra pengar på sin häst för välbefinnandets skull? Dock tycker jag att Switch har hjälpt alldeles utmärks mot fästingar i sommar! Jag har då inte hittat en enda fästing på Sandokan under hela sommaren... Knottbett och dyl. är väl alltid svårt att undvika på sommaren där emot. Men jag har sprayat insektssray så gott det går i alla fall.


^Switch, bekämpningsmedel mot fästingar till häst.


Det jag är helt säker på i alla fall... Det är att du själv kan äta mycket vitlök, eller käka vitlökskapslar på sommaren och du slipper fästingar helt, eller får i alla fall ett betydligt mindre antal om du har mycket fästingar!

Lycka till med vitlöken redan nu, eller till nästa sommar;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Psst!
Svar till anonyma och till de som inte har/fyllt i fältet för URL/bloggadress ges på samma inlägg bland kommentarerna. Tack för din kommentar:)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0