Ny vecka

Tjo!
Kom hem tidigt från skolan, skönt! Jag är fruktansvärt trött och funderar på att lägga mig i en halvtimme innan jag äter lite och åker till stallet. Är det bara jag som har huvudvärk och är helt slut efter skoldagarna?

I skolan hade vi häst hela förmiddagen. Vi fick gå med de som pluggar hästpedagogutbildningen (vuxenutbildning på Nuntorp) och prova på lite NH (natural horsemanship). Och jag hoppas verkligen att vi får prova på lite saker med dem fler gånger under terminen:) Vi fick ett litet hum om hur man hanterar deras hästar i rep i stället för vanliga grimmor. Det var väldigt lärorikt tycker jag. Deras hantering är inte alls som den vi är vana vid, och allt verkar så avslappnat och harmoniskt, även om det är utan klappningar och ögonkontakt med hästen. De vill hantera hästarna så naturligt som möjligt, så att det ska bli så nära hur hästarna kommunicerar med varandra som möjligt. "Våga leka med hästen" fick man höra flera gånger. Och realtionen mellan häst och människa var väldigt viktig, och att man fick hästens förtroende. Vi fick också se när pedagogläraren visade lite passagerarridning och friarbete med deras två islandshästar. Passagerarridning så rider man med endast sadel, utan träns och låter hästen bestämma vägen. Man kan endast driva på och bromsa hästen. Men vi fick också lära oss att man endast ber hästen om att stanna eller gå fortare, aldrig något tvång. Jag har svårt att förklara och formulera mig men aa det var rätt nice i alla fall;) Rickard hoppade upp på en av islandshästarna och red som fan;D Haha var lite kul att se:)

Efter lunch tog jag bussen hem, med tanke på att jag och Emelie ska göra ett projekt med hennes häst och inte har något att göra på projektlektionen. Senare blir det stallet för mig:) Ska rida. Nice!

Och missa inte Prison Break ikväll!


Zandra satt på en av islänningarna när vi kom dit. Egentligen skulle
grimman och repen vart av;)


Ponnyhästarna som hästpedagogerna utvecklar från s.k "problemhästar"
till "hanterbara" ponnyer. Finns även en lösdrift med stora hästar som de
använder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Psst!
Svar till anonyma och till de som inte har/fyllt i fältet för URL/bloggadress ges på samma inlägg bland kommentarerna. Tack för din kommentar:)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0