Framtiden?

Jag har funderat extra mycket på min framtid på sistone. Det är ju så svårt att veta vad man ska göra efter gymnasiet o.s.v... Förut var jag nästan säker på vad jag ville. Men nu vet jag inte alls. Det jag ville håller nog inte. Och jag är inte noga med det längre. Det känns som att jag har så många olika drömmar att jag inte vet vad jag ska göra med mitt liv längre. Jag behöver egentligen inte ens fundera för framtiden blir ändå nästan aldrig som man tänkt sig och det löser sig alltid i slutändan. Men man kan ju inte låta bli att fundera. Och fundera får man göra:)

Vad har du för planer efter studenten? Vad är ditt drömliv?

Jag har ju alltid, alltid velat jobba med hästar som jag alltid, alltid har älskat. Det har alltid varit min dröm, för utom när jag var riktigt liten. Då ville jag bli sjuksköterska. Haha. Jag kanske var 6 år och sprang alltid runt och ville leka sjuksyster:) Ända sedan högstadiet så har jag alltid velat gå hästhållning på gymnasiet. Jag visste liksom redan vad jag ville så det hela var väldigt enkelt för mig när jag skulle söka. Ett tag funderade jag även på omvårdnadsprogrammet men kom ganska snabbt på att det inte skulle vara något för mig (funderade även på etsetisk teater som jag sökte till i tredje hand efter naturbruksgymnasierna Nuntorp och Dingle).  Nej jag hade bestämt mig väldigt tidigt för hästhållningen. Jag gick ur nian med halvkassa betyg, men hade tur och kom in på Nuntorp i alla fall:) Var ju väldigt enkelt att komma in där och det krävdes ju inga toppbetyg direkt. Jag hade ju gymnasiebehörigheten. Jag vet att jag valde rätt linje på gymnasiet. Så länge man går något som man tycker är roligt så ordnar det sig! Och vem säger att man inte kan jobba med något annat bara för att man pluggar en viss sak?:)

Ni som ska söka till gymnasiet nu, ha inte panik. Jag kan bara råda er till att välja något som ni tycker är intressant och roligt! Tänk inte för mycket på jobbmöjligheterna i framtiden o.s.v. Gymnasiet är en rolig tid i livet! De tre åren går fruktansvärt fort och man skaffar sig livsviktiga vänner! Jag kan inte fatta att jag redan ska ta studenten i april. Jag började ju nyss ettan liksom? Vad har jag för planer efter skolan? Hmm... Inga! Lite läskigt. Jag ska nog försöka att skaffa mig ett jobb direkt. Jag har inga planer på att plugga vidare faktiskt. Och som det ser ut nu så kan jag inte ens det. Komvux blir ju svårare att komma in på bara för att läsa upp gymnasiebetyg. 

Som sagt så har jag många drömmar om framtiden. En av dem är att senare i livet driva en liten hästgård av något slag och sitta hemma på gården om kvällarna/morgnarna och skriva bra böcker när jag inte reser. Jag älskar att skriva! Författare skulle vara något fruktansvärt roligt! Jag har alltid hållt på och skrivit, ända sedan jag var liten. Jag kommer ihåg i skolan på typ lågstadiet när jag skrev nästan långa uppsatser när vi bara hade som uppgift att skriva en liten kort berättelse. Hihi. Och lärarna sa alltid på varenda utvecklingsstamtal att jag alltid skrev så intressant och bra.

Och jag känner att den här texten börjar bli lite väl lång när man pratar om att skriver lite för långt... Men framtiden ordnar sig alltid så det är ingen idé att oroa sig för mycket och ha panik! Den blir där emot sällan som man tänkt sig. Men man kan påverka sin framtid, det är ditt liv och dina val. Du kan forma ditt liv som du vill. Ingen annan ska bestämma något åt dig. Kom ihåg att du själv är din och ingen annans heller! Ingen äger dig. Ingen äger en annan människa. Och glöm inte att aldrig ge upp dina drömmar! Fortsätt alltid att sträva efter målen, kämpa för det du vill! Vill man något tillräckligt mycket så kan man.


Kommentarer
Postat av: emilia nilsson ♫

jag går i 9an nu och ska alltså till jul välja vad jag ska gå på gymnasiet, jag har inte en aning om vad jag vill! vet inte hur de kommer sluta.. :p

2009-08-23 @ 22:14:21
URL: http://eemilian.blogg.se/
Postat av: Anna

bra skrivet..om man nu kunde ta sitt huvud o banka det några gånger i en vägg för att man ska förstå att det kommer gå bra:) hade ju helst viljat gå till baka i tiden o göra om mitt gymnasieval o valt något med häst:) då hade man kanske varit lyckligare än idag:)

ses i kväll:)

2009-08-24 @ 09:03:34
URL: http://maskott.blogg.se/
Postat av: Lovisa

du kommer att klara vad du än vill bli gumman! jag har alltid gjort felet att jag bara vill ha jobb med mycket pengar, men inte nu längre. jag ska göra det jag verkligen vill och det ska du också D: PUSS

2009-08-24 @ 17:52:34
URL: http://jasperhale.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag har också sjukt många funderingar eller inga alls. DEt varierar väldigt. Men det löser sig, det blir som det blir helt enkelt :D

2009-08-25 @ 08:57:49
URL: http://polkagirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Psst!
Svar till anonyma och till de som inte har/fyllt i fältet för URL/bloggadress ges på samma inlägg bland kommentarerna. Tack för din kommentar:)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0