Åsikt!

Hej!
Jag har en åsikt om våran skola. Vi som går hästhållning är tvugna att göra en kurs som innebär teori och ladugård, kor, koskötsel, mjölkning m.m. Plus praktikveckor i ladugården! Varför? Ingen vill detta! Ingen i våran klass (möjligtvis Emma då men;D)! Alla klagar på det! "för att ni ska ha en sån bred utbildning som möjligt, ifall ni inte får jobb inom häst". Då har jag en fråga, hur fan tänker ni???? Det är som att säga "Ja du går hotell&restaurang men du ska läsa en sykurs ifall du inte får jobb inom hotell&restaurang". Gaaaaaaah XD Hur många som väljer hästhållning tänkte jobba på en bondgård som avbytare egentligen? Hur många inom häst vill det i första hand? Och ska inte skolan uppmuntra eleverna att satsa på det man verkligen vill? Det tycker i alla fall jag. För jag har lärt mig att man ska kämpa och satsa 100% för det man vill.

Vi är tvugna att göra ladugårdstjänst i en hel vecka (plus, förutom denna veckan, vissa torsdagseftermiddagar), där vi också ska börja 05.00 på morgonen vissa dagar för morgonmjölkningen, men jordbrukseleverna på skolan slipper undan stalltjänst? Varför ska vi ta hand om deras ladugård? Tar dom hand om vårt stall och alla våra sysslor? Svar: nej. Nu är jag riktigt sur på detta! Jag ska gå till expeditionen och ta upp detta med någon ansvarig, om inte minst rektorn! Men han är ju typ aldrig kontaktbar? Ehm... aja. Varför kan skolan inte bara lägga kursen lantbruksdjurs skötsel som en tilläggskurs som man kan välja i stället? Varför ska vi bli tvingade in i det? Vi gjorde det i ettan! Praktiken i ladugården och svinstallet altså... Räcker inte det? Vad har detta med hästhållning att göra? Visst är det bra och kunna läsa av andra djur än hästar men liksom... Vi går hästhållning.

Visst det är ändå rätt kul med kor, det var faktiskt skitroligt att lära sig mjölkmaskinen och mjölka och så. Men det är inte detta jag vill precis. Jordbruk och så är inget för mig. Jag sökte till Nuntorp för att jag såg fram emot en bred utbildning inom häst. Inte inom jordbruk. Inte nog med det! Vi måste gå in till grisarna också när vi gör ladugårdstjänst. Det tänker jag vägra. Aldrig i livet igen. Jag klarar inte av svinstallet. Jag gör inte det. Det är deras fel att jag inte klarar av att äta bacon och revbensspjäll längre. Klarar inte griskött. Äcklas så otroligt mycket. Upplevelsen för mig, i svinstallet var rent ut sagt hemsk. Det var den. Grisar är söta, men så många i ett sånt utrymme. Nej tack.
    Kor är söta, och sociala! Faktiskt socialare än häsarna. Dom kommer fram och är skitnyfikna! Slickar på en och allt:') Jag gillar kor en hel del. Men jag vill inte jobba med kor och göra den här kursen! Det funkade först, men när vi måste gå in till grisarna! Och att vi dess utom måste göra det i en hel vecka, ha ladugårdsstjänst. Nej nej nej! Det är inget fel på jordbruk och ladugård, det är inte det jag säger. Men det är skillnad på att vilja det och inte vilja det. Skillnad på utbildningarna hästhållning och jordbruk. Vill man jobba med kor kan man ju välja inriktningen jordbruk?:)

Någon mer som läser naturbruk som vill kommentera? Bolla tankar?



En söt Nuntorpsko! :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

"Ja du går hotell&restaurang men du ska läsa en sykurs ifall du inte får jobb inom hotell&restaurang".



Fan va klockren XDXDXD hahahaha!

2008-09-06 @ 17:20:54
Postat av: Sandra

KOmmentaren va från mej, btw!

2008-09-06 @ 17:21:56
URL: http://sisselisurr.blogg.se/
Postat av: Matilda

Håller med till fullt. Den kursen borde vara ett tillval för oss på häst! Om man inte vill läsa den kursen blir det ju inte att man kämpar för att lära sig något liksom.. :S

Ta till elevrådet?

2008-09-07 @ 11:16:24
Postat av: Anna

Jag har faktiskt frågat vrf vi på jordbruk inte får ha stalltjänst eftersom ni har ladugårdtjänst på häst xD det kunde dom inte ens svara på:P Det kan ju va bra att ni lär er sånt, för de e ju rätt svårt att få jobb direkt efteråt inom häst. Men det är klart att man ska kämpa för det man vill! Men gå till rektorn och klaga!

2008-09-07 @ 11:20:24
URL: http://upisdown.blogg.se/
Postat av: Sabrine - Krulltottsflickan

Svar till Matilda--> Precis! Håller med dig! Ja, det borde hela klassen ta upp på elevrådet tycker jag! Jag tycker att vi ska protestera eller nåt^^ För liksom, den kursen behövs väl inte ens? Det finns ju ridgymnasium och naturbruksgymnasium med inriktning häst där dom inte behöver röra en ko...

2008-09-08 @ 10:02:25
Postat av: Sabrine - Krulltottsflickan

Svar till Sandra--> Haha erkänn XD Det är ju faktiskt samma sak! :p

2008-09-08 @ 10:03:08
Postat av: Sabrine - Krulltottsflickan

Svaret till Anna finns i ett inlägg på hennes blogg:)

2008-09-08 @ 10:03:47
Postat av: Ensamstående - och enastående

Hmm.. håller med dig om att det e hästar man vill pyssla med. Jag gick en kort tid på ett naturbruksgymnasium, men eftersom det inleddes med att sköta kor så motiverades jag inte att studera så mycket ler

2008-09-08 @ 18:09:48
URL: http://basicsnygg.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Psst!
Svar till anonyma och till de som inte har/fyllt i fältet för URL/bloggadress ges på samma inlägg bland kommentarerna. Tack för din kommentar:)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0