Ridskolor.


Okej. Dagens och dagens, jag kanske inte har "dagens fundering" varje dag men ändå:) Jag fick faktiskt en fundering. Angående hästar och ridskolor o.s.v. Förlåt er som inte är hästmänniskor och kanske inte alls tycker detta är intressant men ni som är det kan väl också fundera, kommentera och diskutera:) Något som jag verkligen stör mig på ibland är... kommentarer som "Åh jag hatar ridskolor", "åh jag hatar alla jävla tråkiga ridskolehästar". Hur kan man säga nåt sånt? Det är som att säga "jag hatar alla som har krulligt hår". Ungefär. För ni har inte träffat alla krullhåriga, och ni har inte heller varit på världens alla ridkskolor. I alla fall... Sanningen är den att ridskolor är faktiskt väldigt bra att ha. Min åsikt i alla fall. Har ni aldrig nånsin gått på ridkola när ni var små t.ex.? Det är jättebra att dom finns! Okej jag vet att det finns otroligt många brister på ridskolorna runt om i landet, utslitna och trötta hästar o.s.v. Men det är en helt annan sak och jag skulle mer än gärna kunna starta ett projekt för att ta upp ridskolornas dåliga sidor. För det finns otroligt dåliga sidor. Hästar som går timme ut, timme in i ett tråkigt gammalt ridhus, inte tillräckligt med utegång för dom, hästar som går alldeles för många timmar lektioner då de behöver vila, en rutinerad ryttare som rider igenom dom någon gång istället för att hela tiden kanske ha nybörjare på sig som skumpar ojämnt på dom. Sådana fall finns också. Många ridskolehästar behöver ha lite roligt och miljöombyte i sitt liv. Många går som ridskolehäst/ponny alldeles för många år, alldeles för många timmar om dagen. Vad är max liksom?

Åter till ämnet jag ville ta upp... Nu kom jag av mig lite. Förlåt om jag är rörig. Men hur kan man "hata ridskolehästar" bara för att hata dom? Är det deras fel att de blivit som de blivit? Och alla ridskolor är faktiskt inte så jäkla dåliga som ni tror. Finns mycket som är bra, finns ridskolor som inte endast bryr sig om ridklubbens ekonomi. Faktiskt. Det är bra att bra ridskolor finns. Det lockar ju faktiskt fram ett underbart intresse hos många. Och de flesta ryttare lärde sig faktiskt rida på ridskola. Då tycker inte jag att man sedan kan gå och säga hur mycket man hatar gamla ridskolehästar. Det är dom som ni lärde er rida på, många av er. Det är dom som lät er rida på dom, som tog hand om er på ryggen många gånger vid nybörjarstadiet. Det är tack vare dom! Tack vare ridskolorna! Tack vare dom som ni kan rida idag. Det verkar ha blivit någon slags trend idag "att hata ridskolor". Eller har jag fel? Men jag har i allaf all hört många liknande åsikter. Jag tycker att ridskolor är jättebra att ha! Dock inte om dom sliter och tröttar ut sina hästar. Jag själv rider fortfarande på ridskola:) Jag vill ju hålla igång min ridning även utanför skolan eftersom att jag inte har råd med egen häst just nu. Jag rider på en privatägd liten ridskola med små grupper. I min grupp blir vi 3 snart;) Det klassas ju nästan som privatlektion. Jag får säga att den här ridskolan absolut är något annorlunda mot min gamla ridskola (och även mot många andra ridskolor när jag har pratat med andra). Verkligen! Och det är faktiskt underbart att komma dit varje gång vare sig jag ska ha min lektion eller arbeta i stallet! Jag tror dock att det är få ridskolor som är såpass. Men ändå. Vi har världens bästa intstruktör enligt mig. Gud vad jag har lärt mig av henne! Lär mig nåt nytt varje gång. Det finns nog få som hon. Hon ser verkligen allt i både häst och ryttare. Hästarna är helt annorlunda. Många, nästan alla av dom är av rasen P.R.E (Pura Raza Española) och Andalusier som ägaren (och även min instruktör) importerar från Spanien. Hon driver även försäljning av denna ras vid sidan om. Att ha ridit ett år på Bergahästen är som att ha ridit minst dubbelt så länge på vanlig ridskola (små frupperingar ger mer fokus på individen som rider än med en grupp på 10 pers). I alla fall när jag jämför med min förra ridskola. Den jag red på för några år sen innan jag började på Bergahästen. Glad att jag slutade där. Stoppades i min egen utveckling tyckte jag till slut. Lärde mig aldrig nåt nytt till slut. Det blev så tråkigt. Alltid samma sak. Olika instruktörer, rörigt i stallet. Utslitna hästar. Två av dom fick avlivas p.g.a dålig rygg och den andra med dåliga ben. Hemskt men sant. I alla fall... det jag vill komma till är att jag tycker verkligen att man borde uppskatta ridskolehästarna mer än vad man gör! Och jag tycker absolut att man borde börja arbeta mer för ridskolehästarnas rättigheter runt om i landet. Verkligen! Så att dom får gå ute tillräckligt mycket i tillräckligt rymmliga hagar, ta bort spiltorna o.s.v.

Om vi nu ska gå in på spiltor då... Många hävdar ju att det är säkrare för barnen på ridskola om man har spiltor. Så att dom sura hästarna inte får tillräckligt med utrymme för att skada någon. Detta är så patetiskt hävdar jag! Vilken dum åsikt! Nästan det dummaste jag har hört! För det första... Varför har man en häst som skulle vara farlig för nybörjarna och barnen då? Vad är det för slags ridskola? Och för det andra... så kan man ju fundera på anledningen till att en häst kanske beter sig så "farligt" som den gör. Jag skulle nog vara rätt säker på att anledningen är ridskolans hantering. Till slut säger en häst faktiskt ifrån. En häst orkar inte hur mycket som helst. Är spiltor förbjudna nu eller hur är det? Har dålig koll på det där... Men spiltorna borde förbjudas i varje fall! Jag är verkligen för box! Så ska det va! Box eller lösdrift. Thihi:)  Och ska nu en häst stå i spilta så tycker jag att det endast borde vara nattetid och vid fodringar o.s.v. Annars borde det vara hagen som gäller, hela dagen då den inte rids.

Ja... Ursäkta för ett kanske rörigt inlägg. Låter lite som att jag är på två sidor. Men... Jag är för ridskolor absolut, men dåfan måste det vara en där hästens rättigheter går först. Så är det tyvärr inte alltid. Även om man gärna vill säga så på ridskolorna och gå ut med ett så bra föredöme som möjligt. Nåja... Kommentera och diskutera gärna! Jag kollar kommentarerna väldigt ofta på bloggen. Jag svarar också;)

Kommentarer
Postat av: kattis

fy fan va bra skrivet!! jag håller med dej helt klart! jag stör mej så jäkla mkt på folk som klagar på ridskole hästarna..jag har en favohäst på en ridskola oh han har gått där i 12 år och folk klagar på att han är seg :o liksom för i helvete tolv år i ett ridhus kanske inte är så jätte kul..därför älskar jag Bergahästen..för dreas hästar mår bra :) haha jaja jag tyckte iaf om din text det va egentligen bara det jag skulle skriva ^^)

2008-11-23 @ 02:02:24
Postat av: Sabrine - Krulltottsflickan

Svar till Kattis=> Tack så hemskt mycket för din kommentar! Och jag håller fullt med dig! Bergahästens hästar mår verkligen underbart när man jämför med andra ridskolor. Och tack ännu en gång för din kommentar:)

2008-11-23 @ 12:46:49

Kommentera inlägget här:

Psst!
Svar till anonyma och till de som inte har/fyllt i fältet för URL/bloggadress ges på samma inlägg bland kommentarerna. Tack för din kommentar:)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0